اَلْوُدُّ [el-vudd] ve
اَلْوَدَادُ [el-vedâd] (vâv’ların harekât-ı selâsıyla) ve
اَلْوَدَادَةُ [el-vedâdet] (سَعَادَةٌ [saʹâdet] vezninde) ve
اَلْمَوَدَّةُ [el-meveddet] (مَحَبَّةٌ [maḩabbet] vezninde) ve
اَلْمِوَدَّةُ [el-miveddet] (mîm’in kesriyle) ve
اَلْمَوْدِدَةُ [el-mevdidet] (fekk-i idgâm ve dâl’ın kesriyle) ve
اَلْمَوْدُودَةُ [el-mevdûdet] (مَعْقُولَةٌ [maʹḵûlet] vezninde) Sevmek, hubb ve muhabbet maʹnâsınadır; tekûlu: وَدِدْتُهُ بِكَسْرِ الْعَيْنِ وَوَدَدْتُهُ بِفَتْحِهَا أَوَدُّهُ بِالْفَتْحِ فِيهِمَا وُدًّا وَوَدَادًا بِالتَّثْلِيثِ فِيهِمَا وَوَدَادَةً وَمَوَدَّةً وَمِوَدَّةً وَمَوْدِدَةً وَمَوْدُودَةً مِنَ الْبَابِ الرَّابِعِ وَالثَّالِثِ أَيْ حَبَبْتُهُ Ve bu “عَضَّ-يَعَضُّ” sîgası gibi vech-i mesrûd üzere bâb-ı râbiʹden ve şüzûz üzere sâlistendir. Şârih der ki terkîb-i mezkûr لَوْ kelimesine makrûnen istiʹmâl olunursa temennî maʹnâsına olur; ve minhu kavluhu sübhânehu ve taʹâlâ: ﴿يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ﴾ الآية أَيْ يَتَمَنَّىMiṡbâḩ’ta مَوَدَّةٌ [meveddet] ism olmak üzere musarrahtır ve bâb-ı sâlisten vürûdunu Kisâ΄î’den nakl eylemiştir.
اَلْوَدَادَةُ [el-vedâdet] (vâv’ın fethiyle) Temennî maʹnâsına. Ve mahabbet maʹnâsına da gelir. Ve
اَلْوَدَادُ [el-vedâd] (kezâlik vâv’ın fethiyle) Recâ etmek maʹnâsına; tekûlu: وَدِدْتُ لَوْ تَفْعَلُ ذَاكَ وَوَدِدْتُ لَوْ أَنْتَ تَفْعَلُ ذَاكَ أَوَدُّ وُدًّا مِنَ الْبَابِ الرَّابِعِ أَيْ تَمَنَّيْتُ
Sitemizde detaylı hızlı ve kolay arama ekranı